Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και των ΜΜΕ έχουμε άμεση πληροφόρηση για τις φυσικές καταστροφές που πλήττουν τη χώρα μας και τον πλανήτη, κατά κανόνα με φιλτράρισμα των καταστροφών, κυρίως για λόγους πολιτικούς από ανθρώπινη υπαιτιότητα.
Η ανθρωπότητα ανέκαθεν προσπαθούσε να αποφύγει τις καταστροφές αυτές με ίδιες δυνάμεις, αλλά κυρίως επιζητούσε την προστασία του Θείου.
Ειδικότερα στη χώρα μας σε δοξολογίες αναπέμπεται από τους ιερείς προς τον Θεό η εξής δέηση: Επιδεόμεθα υπέρ του διαφυλαχθείναι την αγίαν Εκκλησίαν και την πόλιν ταύτην και πάσαν πόλιν και χώραν από οργής, λοιμού, λιμού, σεισμού, καταποντισμού, πυρός, μαχαίρας, επιδρομής αλλοφύλων, εμφυλίου πολέμου και αιφνιδίου θανάτου.
Στη δέηση περιγράφονται συνοπτικά οι σύγχρονες πληγές που διαχρονικά με επιταχυνόμενη αλληλουχία πλήττουν τη χώρα μας και τον υπόλοιπο κόσμο. Κάποιες αναφέρονται σε φυσικές καταστροφές, που μπορεί να προκαλούνται και από ανθρώπινη συνέργεια, κάποιες σε ανθρώπινες ενέργειες ατομικές ή συλλογικές, τοπικές ή γεωπολιτικές, τα καταστροφικά αποτελέσματα των οποίων μπορεί να είναι άμεσα ή μελλοντικά, που θα μας επιβαρύνουν άμεσα ή έμμεσα για πολλά χρόνια όχι μόνο στο κοινωνικό γίγνεσθαι αλλά στη γενικότερη πορεία της χώρας μας σε συνδυασμό με τις διεθνείς εξελίξεις, που ήδη με την εκλογή του Donald Trump, ως προέδρου των ΗΠΑ επιταχύνονται.
Δεν πρόκειται όμως να ασχοληθώ με θεωρίες συνωμοσίας, γιατί όχι μόνο δεν αποδεικνύονται, αλλά, εκτός του ότι οδηγούν σε absurdum, μας παρουσιάζουν ότι δεν έχουμε δικιά μας βούληση, δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τα του οίκου μας και ότι τα πάντα, ακόμα και οι φυσικές καταστροφές, προκαλούνται και κατευθύνονται από μια μυστική υπερκυβέρνηση, που σαφώς διαφέρει από τον κόσμο των μυστικών υπηρεσιών, της μυστικής διπλωματίας και των μυστικών κέντρων αποφάσεων των κρατών, που είναι θεσπισμένοι μηχανισμοί με τη σφραγίδα του απορρήτου. Εξάλλου δεν μπορώ να αποδώσω τις φυσικές καταστροφές και τα πολύνεκρα δυστυχήματα που συμβαίνουν σωρηδόν στη χώρα μας σε «ανάδρομη αστρική συναστρία ή σε κακό μάτι ή σε γκαντεμιά», που είναι μια απλοϊκή εξήγηση, που πολλοί την πιστεύουν και που μας απαλλάσσει των ευθυνών μας για τις επιλογές μας.
Αντιπαραβάλλοντας τις πληγές στις οποίες μονολεκτικά αναφέρεται η δέηση με αυτές που πλήττουν τη χώρα μας διαπιστώνουμε σχεδόν ταύτιση εννοιών και αποτελεσμάτων και συγκεκριμένα ικετεύουμε τον Θεό να μας διαφυλάξει:
α) από την οργή γενικά δηλαδή την ατομική, του λαού και του Θεού γιατί «φωνή λαού, οργή Θεού». Είναι γεγονός ότι υπάρχει σωρευμένη οργή στον κόσμο από την εποχή των μνημονίων, που όχι μόνο δεν κόπασε αλλά αυξήθηκε εξαιτίας της τραγωδίας των Τεμπών με αυξητικούς παράγοντες, όπως η ακρίβεια, εξαιτίας της οποίας κάποιες κοινωνικές τάξεις τα «φέρνουν» δύσκολα, η έλλειψη στέγης και η αύξηση των ενοικίων, η επιλεκτική ανεργία και τα μεγάλα δυστυχήματα λόγω της πλημμελούς λειτουργίας του κράτους με ευθύνη των πολιτικών, η έλλειψη ελέγχου και η ανεπάρκεια της δικαιοσύνης. Η οργή όμως αυτή μπορεί αιφνίδια να προκαλέσει κοινωνικές αναταραχές ή εκλογικές εκπλήξεις,
β) από τον λοιμό, δηλαδή την επιδημία από γνωστή ή άγνωστη θανατηφόρα ασθένεια που στις μέρες μας σαφώς είναι ο Covid 19, υπάρχουν δε προειδοποιήσεις και για άλλες επιδημίες,
γ) από τον λιμό, δηλαδή την εξαπλωμένη έλλειψη τροφίμων, που προκαλείται από διαφόρους παράγοντες όπως λόγω πολέμων η χώρα μας γνώρισε τη μεγάλη πείνα το 1941 που πέθαναν 300.000 άτομα, ή λόγω ακρίβειας και πληθωρισμού ή της λόγω καιρικών συνθηκών έλλειψης παραγωγής επαρκών τροφίμων και κατά συνέπεια αύξηση της τιμής τους, όπως συνέβη με το λάδι και όχι μόνο, γιατί το καλάθι της νοικοκυράς αυξήθηκε κατά 40%. Οι προοπτικές είναι ανησυχητικές, ιδίως για τις χώρες της Αφρικής που στερούνται επαρκούς παραγωγής και εξαρτώνται από τη διεθνή βοήθεια,
δ) από τον σεισμό καθόσον η χώρα μας είναι σεισμογενής και πολλές περιοχές της έχουν πληγεί διαδοχικά από μεγάλους σεισμούς εξ ου και οι συνεχείς προειδοποιήσεις των σεισμολόγων ιδιαίτερα για τη Σαντορίνη, όπου αναμένεται μεγάλος σεισμός,
ε) από τον κατακλυσμό και δεν εννοούμε τον κατακλυσμό του Νώε, αλλά τις διάφορες καταιγίδες, που προκαλούν εκτεταμένες πλημμύρες και βιβλικές καταστροφές, όπως η πρόσφατη με την καταιγίδα Daniel στη Θεσσαλία και παλιότερα στη Μάνδρα, που είναι πρωτοφανείς σε έκταση και απώλειες,
στ) από πυρός, δηλαδή από τις τεράστιες πυρκαγιές που σε ετήσια βάση και πρόσφατα στην Πεντέλη, στον Έβρο, στην Εύβοια και στο Μάτι, που προκάλεσαν τεράστιες υλικές ζημιές και ανθρώπινες απώλειες και που θα ήταν περιορισμένες αν η Πολιτεία είχε λάβει επαρκή προληπτικά μέτρα, αλλά και στην Καλιφόρνια,
ζ) από μαχαίρας, όπως πρόσφατα με αθώα θύματα λόγω οπαδικών συμπλοκών ή συμπλοκών μεταξύ μεταναστών,
η) από ανεξέλεγκτη τεράστια εισροή λαθρομεταναστών με ό,τι αυτό συνεπάγεται
θ) από εμφύλιο πόλεμο με δεδομένο, ότι στη χώρα μας ακόμα υπάρχουν αποτυπώματα του εμφυλίου πολέμου (1946-1949),
ι) από αιφνίδιο θάνατο, που λόγω της προόδου της ιατρικής είχε ξεπεραστεί, αλλά τώρα κάποιοι αιφνίδιοι θάνατοι αποδίδονται στα εμβόλια κατά του Covid 19.
κ) από λειψυδρία λόγω ανομβρίας και έλλειψης προληπτικών μέτρων, με κίνδυνο να πούμε το νερό «νεράκι»,
κα) από τις συνεχείς προστριβές με τη γείτονα χώρα, που διεκδικεί εθνικό χώρο και μας αναγκάζει σε πανάκριβους εξοπλισμούς,
κβ) από την έλλειψη δημόσιας ασφάλειας, που αναγκάζει τους πολίτες, ιδίως της υπαίθρου να ζουν υπό καθεστώς τρόμου.
Φυσικά, η καταγραφή των πληγών από την Εκκλησία δεν συμπεριέλαβε τις σύγχρονες απειλές κατά της ανθρωπότητας και του πλανήτη γενικότερα και της χώρας μας κατ’ αναλογία, όπως είναι η υπερθέρμανση του πλανήτη, που θα επιφέρει κλιματολογικές αλλαγές, η μόλυνση του περιβάλλοντος, η εξάντληση των φυσικών πόρων από την υπερεκμετάλλευση των πρώτων υλών, που θα επιφέρει γενικευμένη φτώχεια, πολέμους και γενικές μεταναστεύσεις των λαών, ενώ ήδη υπάρχει ισχυρό μεταναστευτικό ρεύμα απελπισμένων, η απαξίωση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, των δημοκρατικών θεσμών, διεθνών οργανισμών και του διεθνούς δικαίου, που θα επιφέρει διεθνές χάος, πολέμους και αυταρχικά καθεστώτα και τέλος η αλόγιστη χρήση της ατομικής ενέργειας, που μπορεί να επαληθεύσει τον στίχο από τις Βέδες που είπε Robert Openheimer κατά την πρώτη έκρηξη της ατομικής βόμβας «Είμαι ο θεϊκός άνεμος, που φέρνει μέσα του την καταστροφή».
Στο ερώτημα τι πρέπει να γίνει για να αποτρέψουμε τις παραπάνω πληγές υπάρχουν πολλές απαντήσεις, όπως θρησκευτικές «ο Θεός ας βάλλει το χέρι του» ή αρχαιοελληνικές «συν Αθηνά και χείρα κίνει» ή πολιτικές που ζητούν διάφορες κοινωνικές ή οικονομικές αλλαγές, όμως σε τελική ανάλυση αποτελεί ατομική ευθύνη καθενός μας, όπως λέει ο Ν. Καζαντζάκης «Εσύ θα σώσεις τον κόσμο και αν δεν σωθεί εσύ θα φταις», που μπορεί να υλοποιηθεί με διάφορους τρόπους.
* Ο Λέανδρος Τ. Ρακιντζής είναι Αρεοπαγίτης ε.τ.